WIJ zijn meer dan IK…
Hans Appel gaf (net als op EduExchange in december 2007) op een onnavolgbare manier een geweldige doorkijk in de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden.
Hij gaf een flitsend voorstelrondje waarbij in 2 minuten zo’n 100 slides voorbijkwamen over de zakelijke, de persoonlijke en de digitale Hans Appel. Dat maakt natuurlijk een presentatie boeiend maar ook erg zwaar om via slideshare te delen. Appel zet zijn presentaties op zijn website, hier kun je verschillende van die presentaties nog eens bekijken.
Zoals tegenwoordig bijna iedereen wel doet, die het over het huidige onderwijs heeft, kwamen ook de maatschappelijke ontwikkelingen en ‘de jeugd van tegenwoordig’ weer voorbij maar met deze performance waren de open deuren toch een genoegen om voorbij te zien komen.
Heel boeiend is het stuk, waarin de door internetcommunities het geheel meer wordt dan de som der delen: WIJ zijn meer dan IK:
– zoek een WIJ proces
– laat een WIJ-club ontstaan
– realiseer WIJ-gereedschap en ondersteuning
– er ontstaat WIJ-wijsheid
– gebruik de WIJ-resultaten
Met allerlei voorbeelden, van Burda (naaikransjes) tot Flickr (communities, die ervaringen over een bepaald thema delen), www.sellaband.com waar bandjes sponsors kunnen werven om opnames te kunnen laten maken en nog veel meer.
Vervolgens ging Appel in op de technologische ontwikkelingen rondom ‘ubiquitous computing‘ aan bod kwam. Het koppelen van persoonlijke en omgevingskenmerken aan elkaar waarbij een ‘smart dust’ ontstaat.
Het voorbeeld van de sensoren in Nike schoenen met alle mogelijkheden die dat weer met zich meebrengt. Loopschema’s opstellen, het projecteren van looproutes op Google Maps, noem maar op.
Er staat ons nog heel wat te wachten als dit echt doordringt in het onderwijs.
Meer websites: https://www.censi.nl, www.censi-hanze.blogspot.com
Annet
26 maart 2008 at 20:15Gebruik de tools die je cursisten ook al gebruiken. Een boodschap die we natuurlijk al veel vaker hebben gehoord. De vraag die bij mij toch steeds weer opkomt als ik dan mijn leerlingen bekijk is; wat gebruiken ze nu echt goed van al deze mogelijkheden? Natuurlijk wordt er gehyved en heeft menigeen wel filmpjes op YouTube gezet, maar van echte mediawijsheid is nog nauwelijks sprake. Kritisch zoeken in Google, bronnen beoordelen, dat zijn vaardigheden die veelal ontbreken bij deze Einsteins. Noem ook eens een voorbeeld van cursisten die bloggen over iets anders dan hun dagelijkste beslommeringen. Ik ken daarvan weinig voorbeelden, Appel noemde nog de blog van de CENSI onderzoeksgroep, censi-hanze.blogspot.com.
Zomaar enkele kritische noten die ik toch heb gemist in de wel heel positieve verhalen van beide sprekers. Natuurlijk is het nodig om alle ongelofelijk uitgebreide mogelijkheden van deze connected world eens op een rijtje te hebben en om je bewust te worden van wat dit allemaal voor het onderwijs zou kunnen betekenen, maar af en toe een kleine nuance had ik zelf op prijs gesteld. Menig leraar kan nog een hoop van deze nieuwe generatie leren, maar gelukkig geldt dat andersom ook nog steeds.