Wetenschap in het ROC; wat heeft de leerling eraan?
Sietske Waslander en Peer van Summeren van ROC Leijgraaf geven een presentatie over de rol/nut van wetenschap in MBO.
Peer opent met een grote ambitie van een ‘klein’ ROC: Komende jaren transformeren tot een kennisondernemning. Deze ambitie kent een aantal pijlers:
– Beroepsgerichte didactiek (Praktijkleren)
– Begeleiding (Loopbaanleren)
– Flexibilisren (Ballenbak)
– Werken in teams (RVE)
– Regionale inbedding. Hoor ik ook nog een nieuw woord: “Regiosseur”
Horizon onderzoek
“Wat werkt en hoe werkt het? Wat zijn de effecten voor deelnemers, medewerkers en de instelling?” Als conceptuele model is gekozen voor het “Publieke waarde model” van Mark Moore.
- Er blijken binnen de Leijgraaf geen grote discussies te zijn over “praktijkleren”. Het wordt breed gedragen.
- Loopbaanleren vraagt veel van docenten, vraagt betrokkenheid bedrijfsleven en kent allerlei praktische aspecten. Inhoudelijk is men het eens, maar “vinden we de tijd?”.
- Flexibilisering: de gemiddelde docent is geen curriculum-bouwer. Alleen bij het bouwen van een ballenbak is dat meer nodig. VKL veroorzaakt veel roering.
- Het model van Moore is erg bruikbaar.
- Sietske pleit sterk voor betrokkenheid van deelnemers bij het onderzoek. Die blijft een rijke bron van informatie, want bij de deelnemer komen namelijk alle aspecten van de transitie samen.
- Uit het publiek wordt toegevoegd dat dit wellicht helpt om een lerende organisatie te bouwen. Dat gaat iets verder dan ontwerpen, waarbij het ontwerp daarna statisch uitgevoerd kan worden.
Geen berichten