Wat kan een manager met informatiearchitectuur?
Martijn Bos en Jef van den Hurk vertellen over architectuur bij het Koning Willem I College en hoe ze deze aanwenden in de samenwerking met anderen. Zelf was ik nieuwsgierig omdat de titel aangeeft dat het niet alleen een IM ‘feestje’ is of een instrument, alleen leuk voor de architect.
Eerst maar een definitie: architectuur is de Kunst en Wetenschap van het ontwerpen van de gebouwde omgeving. Het gaat over de ordening en structuur. De beschrijving gebeurt aan de hand van kaders en modellen.
In de uitwerking kent het 3 lagen:
- Bedrijfsarchitectuur (je processen)
- Informatie- en Applicatie-architectuur
- Technische architectuur
De sessie was interactief met prikkelende vragen. Bijvoorbeeld “Je laat een huis bouwen: wie neemt het besluit over hoe de indeling is en waar de stopcontacten komen?” Uiteindelijk ben je dat zelf. Dus ook al is architectuur als instrument slechts een middel voor specifieke experts, het eigenaarschap ervan moet bij wel de opdrachtgevers liggen.
Behalve dat architectuur leuk gevonden wordt door een bepaald type expert, is het voor de opdrachtgever nuttig:
- Essentieel om veranderingen beheerst door te voeren: het brengt in beeld waar je aan moet denken (vermindert blinde vlek) en helpt je risico’s inschatten.
- Het helpt de gewenste situatie te analyseren en maakt keuzes inzichtelijk.
- Helpt bij besluitvorming.
Jef vertelt ook open hoeveel werk het met zich meebrengt en hoe ze balans zoeken tussen nut en tijdsinvestering. Deze is sterk afhankelijk van het gewenste detailniveau. Zijn aanmoediging is om alleen ‘diep te gaan’ als het nodig is, zoals bij de start van een project.
Hij demonstreerde dit aan de hand van een echte architectuur plaat, met versies die verschillende scenario’s schetsen. Ik vroeg mij af of hij deze dan letterlijk toont aan managers. Aangezien ik zelf merk dat dat ‘intimiderend’ overkomt en ik terugval op powerpoints met een sterk vereenvoudigde weergave. Jef, beaamde dit en vulde aan dat voor de communicatie en het verhaal er omheen je overstapt op eenvoudige modellen. Sterk vond ik ook dat leidende principes vermeld worden om scenario’s af te wegen,
Kritische vraag uit de zaal was hoe breng je concreet ‘de werelden bij elkaar’? Die van de onderwijsmanager en de architecten? Dat blijft een spannende lijkt me en stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden, governance en volwassenheid. Voor governance gebruiken ze het bekende negenvlaksmodel.
Geen berichten