Waarom kiezen voor i-coaches?
In het beroepsonderwijs zien we steeds vaker een structurele rol weggelegd voor een zgn. i-coach (ook wel media ambassadeur, blended coach of expert onderwijstechnologie genoemd). Een aantal instellingen heeft er eentje in elk team waardoor er zo’n 50 i-coaches tegelijk actief zijn, andere instellingen ‘verdelen’ de i-coach over verschillende teams waardoor zij meer specialist kunnen worden, met een aanstelling van bijv. 0,5 FTE per persoon.
Waarom zou een school kiezen voor i-coaches? – We zien dat de inzet van ict achterblijft in het onderwijs. Het is niet voor elke docent even vanzelfsprekend om uit te zoeken welke software hun ambities ondersteunt en men heeft het daar ook vaak veel te druk voor. Maar men onderkent absoluut de noodzaak en is echt wel bereid om zich te ontwikkelen op dit punt.
Om hier een versnelling in teweeg te brengen werkt het goed om een i-coach ‘in de buurt’ te hebben als team. Die kent al veel ict-toepassingen of zoekt graag e.e.a. uit. De i-coach is structureel makkelijk aanspreekbaar en behulpzaam als het in het begin tegenzit. En hij/zij kan het onderwijsteam inspireren en informeren over de mogelijkheden. Door de samenwerking met de andere i-coaches is heel veel kennis en ervaring dichtbij te organiseren.
Wat doet een i-coach dan in de praktijk?– i-coaches zijn gekoppeld aan onderwijskundige doelen. Dat kunnen centrale doelstellingen/ambities zijn of gaan om de specifieke invulling van een onderwijsteam. Een aantal voorbeelden; een sectordirecteur krijgt signalen dat er heel veel tijd en papier verloren gaat aan (formatief-) toetsen op papier. Inzicht bieden in voortgang en feedback geven aan studenten staan hoog op de onderwijskundige agenda maar door dit digitaal te organiseren kan dit veel efficiënter, frequenter en wellicht zelfs effectiever. De i-coach bespreekt dit met de onderwijskundigen en adviseert over de keuze en implementatie van toetsing-software en/of maakt een scholingsplan voor de teams.
Een opleiding wil de regie over het leerproces meer bij de student leggen en wil dat de student zelf een digitaal portfolio gaat bijhouden. De i-coach zoekt uit hoe de stagebedrijven en de studentcoach ‘via een digitaal portfolio’ kunnen communiceren en de student kunnen coachen. Vervolgens maakt hij instructievideo’s voor docenten en studenten waarin uitgelegd wordt hoe alles werkt.
En zo zijn er natuurlijk tientallen voorbeelden te noemen waarin een i-coach een ambitie in de praktijk ondersteunt en verder brengt. Het is belangrijk dat er een goed plan wordt opgesteld om succesvol te werken met i-coaches. Om scholen daarbij te ondersteunen heeft het team Bruggen Bouwen (Kennisnet/saMBO-ict) een masterclass ontwikkeld voor mbo-instellingen. Wil je meer weten? Kom naar “Trots, vertrouwen en lef & professionalisering docenten, woensdag 14.15 uur in Skybox 406!
Geen berichten