VR-onderwijs in de zorg (Aventus)
Het (domotica)huis van de toekomst als context voor VR-onderwijs (Aventus)
(Skybox 4.21 tijd: 15:30 tot 16:30)
Aventus werkt aan VR-onderwijs om kennis te maken met nieuwe technologie in de thuiszorg. Aventus investeert in toekomstgerichte vakkennis, persoonlijke en sociale vaardigheden van de studenten.
Stelling: hoe kunnen we als onderwijs het bedrijfsleven voor zijn en meenemen in een ontwikkeling waarbij de student de toekomst bij het bedrijf binnenbrengt. Door de student op te leiden voor de toekomst . En die manier van opleiden vraagt om een filosofie die onzekerheid omarmt: “Het ergste is namelijk dat je iets niet weet maar denkt iets zeker te weten.”
Als omgeving wordt ingezet op een ‘smart tiny house’ waarbinnen alle moderne technologie (domotica) wordt gedemonstreerd. Als project is het mogelijk deze omgeving te koppelen aan andere technologiegedreven vernieuwingen binnen Aventus.
Voor VR gaan binnen de instelling in het begin de handjes niet op elkaar. De omgeving heeft een casus nodig om de relatie met de beroepspraktijk duidelijk te maken. VR vertelt een verhaal over de zorgproblemen van de nog thuiswonende Mr. Jansen en de technische mogelijkheden om de zorgvraag te tackelen. De studenten zijn enthousiast over de proefopstelling (in Hengelo) en de wijze waarop middels VR het onderwijs wordt verzorgd.
De aanpak is evidence based omdat aan de hand van een literatuur review aanwijzingen zijn voor een positieve correlatie tussen de inzet van 3D-technologie en leerprestaties. Aventus heeft besloten ook een eigen experimenteel onderzoek te doen met een treatment en een controlegroep. Studenten die VR-onderwijs krijgen geven een positieve terugkoppeling
De belangrijkste didactische motivatie voor het inzetten van VR is het vergroten van de interactiviteit van de werkvorm. De meest recente aanpassingen in het programma zijn bedoeld om de complexiteit van de casussen te verhogen, waardoor de studenten meer ingewikkelde keuzes moet maken.
Geen berichten