VR/360 in het onderwijs #cvimc
ROC van Twente experimenteert met het maken van 360 video’s waarin lesstof wordt verwerkt. Zij deelden hun praktijkervaringen tijdens de eerste sessieronde van dag twee van de CvI-conferentie over “een zee aan mogelijkheden”.
Niek Vervoorn en Dimitri van Dillen wilden studenten die deelnemen aan niveau 1 opleidingen meer visueel ondersteunen. Meer los komen van boeken. Zij hoefden VR niet meer te introduceren, want de aanwezigen waren al bekend met het fenomeen.
De studenten kunnen zich beter voorstellen wat de bedoeling is van een opdracht als zij een visuele voorstelling hiervan krijgen. Ze kunnen instructies ook op papier lezen. Dimitri en Niek gaven aan dat ROC’s geen mediadienst hebben die docenten kunnen ondersteunen bij het maken van 360 graden video’s. Ook zouden docenten VR-brillen en 360 graden camera’s kunnen leden. Als een script hebt voor een 360 video, dan heb je eigenlijk al het meeste werk gedaan. In zo’n script ga je van een lesidee naar een productie:- Lesidee.
- Locatie en materiaal.
- Informatie.
- Doelgroep.
- Activeren en inspireren.
- Oplossing.
Bij VR/360 graden is de authentieke omgeving een belangrijke reden om deze technologie te gebruiken. Voor een pure demonstratie is een gewone video passend. Maar als studenten bijvoorbeeld kennis moeten maken met een operatiekamer of magazijn, dan werkt het ‘immersive’ karakter goed. Ik vind zelf de virtuele rondleiding door het Anne Frank-huis erg indrukwekkend.
Een tip was ook om video’s zo algemeen mogelijk te houden. Verwijs bijvoorbeeld n iet naar jaartallen.
We hebben het ook nog gehad over de devices. Zo is een nadeel van de Oculus Go dat deze sterk gericht is op individueel gebruik. Class VR biedt mogelijkheden voor afwisseling met instructie en gebruik binnen een groep. Wat betreft camera adviseert Dimitri op dit moment de GoPro.
Bezoek ook hun YouTube-kanaal.
Leestip: The hierarchy of needs in virtual reality development
Geen berichten