Visie op leren bij het Summacollege
Impressie van een sessie. Met een aantal posters aan de wand worden de 6 pijlers van effectief leren inzichtelijk gemaakt:
Leren is effectief als:
* het constructivistisch is
* het gepersonaliseerd is
* het zelfregulerend is
* het praktijkgestiueerd is
* de lerende intrinsiek gemotiveerd is
* het actief is
Twee jaar geleden is er een behoorlijke omslag geweest waarbij de schotten tussen de verschillende teams zijn weggehaald. Daarbij werden kansen gecreëerd om meer samen te werken aan onderwijsontwikkeling. Dat vergde ook wel een nieuwe update van de onderwijsvisie.
Daarbij zijn er meerdere stappen uitgewerkt die in een lemniscaat is uitgewerkt.
Stap 1: Elk team volgt een introductiemodule ‘ Leren is effectief als …’. Belangrijk daarbij is, dat de docenten zelf ook ervaren wat leren effectief maakt.
Teams kiezen vervolgens een tweetal pijlers om mee aan de slag te gaan.
De module is ook bedoeld voor ondersteuners.
Binnen de introductiemodule brengen de docenten in beeld wanneer ze van zichzelf ontdekten dat ze een talent hadden. Dat wordt in het publiek in de praktijk gebracht.
Stap 2: PIT-training, Professionaliseren Individueel en in Teams. De training is bedoeld om te leren onderwijs te ontwikkelen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen binnen een periode van 5 jaar zo’n training volgen.
De deelnemende docenten vormen met elkaar een PIT-team waarin veel uitwisseling moet plaatsvinden. De docenten nemen ook weer ervaringen mee naar hun eigen team.
De deelnemers brengen in kaart wat studenten aan eigenschappen / competenties nodig zullen hebben in 2020. Vervolgens wordt er gekeken wat er uit het huidige onderwijs weggehaald moet worden om daar in het onderwijs aan te kunnen werken. Vaak komen dan de roosters naar boven!
Activiteiten buiten het team.
Er worden vervolgens allerlei inspiratie- en verdiepingssessies georganiseerd waar mensen naar toe kunnen.
Dag van het leren.
Elk jaar wordt een dag van het leren georganiseerd waar designteams bij elkaar komen om met elkaar verder te werken aan het onderwijs.
Vanuit het programma worden nog tal van andere activiteiten georganiseerd. Er is ook een Educational Lab waar een aantal expert docenten experimenteren met allerlei technologieën en toepassingen in het onderwijs. Er zijn teamoverstijgende designteams die werken aan nieuw onderwijs.
Het hele traject is niet heel gedetailleerd uitgestippeld. ‘We zijn in elk geval begonnen!’ De vorderingen van de teams en het programma wordt kritisch gevolgd en geëvalueerd. Het is uiteindelijk nog wel spannend in hoeverre de teams er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan.
De uitkomst van het traject is nog niet zeker. Krijgen individuele docenten meer kennis en vaardigheden rondoom opzetten en geven van goed onderwijs? Gaan teams beter functioneren? Verandert het onderwijs uiteindelijk? De lemniscaat impliceert dat het om een voortdurend verbeterproces gaat. Het is nog niet duidelijk hoe dat traject gevolgd moet worden, welke indicatoren de voortgang inzichtelijk kunnen maken.
Geen berichten