Verbinden leiderschap bij het Horizoncollege
Jacques Smeets neemt ons mee in het traject dat Horizon in de afgelopen jaren heeft doorlopen.
Het traject vertrok vanuit een stuk georganiseerd wantrouwen. Om daar vandaan te komen, was er een groot verandertraject nodig.
Het positioneren van IM en IT is op veel plekken anders ingevuld omdat het anders wordt geïnterpreteerd. Er zijn verschillende beelden van wat de IT-functie zou moeten doen.
Informatiemanagers zouden met een aantal sleutelfiguren uit de organisatie een ontwikkelagenda moeten kunnen opstellen. Dat vraagt om een ontwikkeltraject voor die informatiemanagers.
Als je kijkt naar het proces (enterprise engineering) van het vliegen gaat het bij verschillende maatschappijen om hetzelfde proces maar andere ervaringen. De business rules van KLM en Easyjet zijn anders.
Bij Horizon zijn de onderwijsdirecteuren in the lead over de Horizon IT. Voor elk procees zijn er eigenaren benoemd. Die zijn verantwoordelijk voor te behalen resultaat en worden daar ook op afgerekend. Dat vraagt om een verandertraject. (Encyclopedie van domheid, Deskundologie).
”Het leven kan alleen achterwaarts worden begrepen maar moet voorwaarts worden geleefd” – Kierkegaard.
Het gaat om het wegnemen van de ‘bangigheid’.
De context van 2016:
Het vertrouwen in ICT was zoek. De ICT was volledig uitbesteed aan CG, daar heeft Horizon leergeld voor betaald. De kosten waren hoog maar de kwaliteit laag.
De veranderopdracht ging om het erstel van vertrouwen, het borgen van de con tinuïteit van de dienstverlening. De verbinding met het onderwijs moest worden georganiseerd. Het directeam moest horizontale verantwoordelijkheid gaan nemen. Het applicatielandschap moest worden geharmoniseerd en de informatievoorziening verbeterd.
Een inspirerend verhaal over een verandertraject om ICT op een goede manier te positioneren in de organisatie.
Geen berichten