Skills without borders: leren met open badges
In de eerste workshopronde nemen Pieter van Knippenberg en Gerard Pruim ons mee in het onderwerp “Open Badges”. ROC West-Brabant neemt deel aan een Europees Erasmus+ project (MIRVA). De naam die ze er intern aan geven is “Het competentiepaspoort”, ik denk omdat het gebruik van de badges de landsgrens overstijgt.
Zelf was ik er nieuwsgierig naar gezien de link naar micro-credentials en het waarmerken ervan met BlockChain.
Open Badges zijn een manier om leerprestaties of competenties te erkennen. Meestal voor kleinere leereenheden dan een hele opleiding met één diploma. Een badge als ‘beloning’ voor een relatief overzichtelijk stukje onderwijs werkt motiverend. De standaarden zijn vrij, open en overdraagbaar. Ze bevatten een naam, omschrijving, een uitgever, een bewijs, een tijdsstempel en tags.
De badge is van de student, hij heeft ze zelf in beheer, bepaalt aan wie hij/zij ze toont en kan ze meenemen, ook bij verandering van school of werkgever. “Wat ik kan, kan ik bewijzen!” Het verhoogt dus de informatie-positie van de student lijkt me.
Als een werkgever hier mee aan de slag gaat voor zijn werknemers, krijgt deze inzicht in de competenties die hij in huis heeft. Voor onderwijsinstellingen helpt het om te kijken naar gepersonaliseerd leren.
Gerard Pruim
9 maart 2018 at 12:12Dank voor je blog, Joël! ROC West Brabant is associated partner van MIRVA. Gear Up is partner van het MIRVA project. In de gemeente Breda werk ik samen met deelnemende organisaties van de Thematafel Aan de slag om de competenties van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beter zichtbaar te maken en te werken aan een betere toeleiding naar de arbeidsmarkt. Dit is het ComPas project waar ik het over had. Open badges kunnen helpen om niet alleen formeel maar alle vormen van leren zichtbaar te maken. En in MIRVA gebruiken we dit en andere voorbeelden om informele erkenning van leren zichtbaar en meer actiegericht te maken. Het ESCO framework, het nieuwe Europese kader voor kennis, vaardigheden en competenties is nu gekoppeld aan de Open Badges Infrastructuur. Daarmee kun je op een eenvoudige manier een badge maken gebaseerd op dat competentie kader en zo jezelf laten onderschrijven of anderen onderschrijven. ROC West Brabant, Gear Up, gemeente Breda en werkgevers gaan dit jaar ook een event organiseren in Breda rondom het thema Lerende stad. Open recognition en open badges. Open badges zou je ook op een blockchain kunnen plaatsen. Dat geldt waarschijnlijk wel voor ‘high stake’ badges zoals een diploma, maar voor andere badges is dat overkill. Want badges hebben al een verificatie ingebakken: de assertion. Zie ook de blog van Doug Belshaw: https://dougbelshaw.com/blog/2016/11/07/high-stakes-credentialing/. Ik vraag mij ook af of blockchain de eigenaar van de badges gaat helpen óf het onderwijs. In het laatste geval houdt de issuer (die er veel geld in heeft geïnvesteerd) waarschijnlijk de controle en blijft er een onbalans gehandhaafd: de ontvanger van de badge moet vragen om toestemming en dus afhankelijk. Dat draagt niet bij aan een basisgedachte van blockchain: self sovereign identity.
Joël de Bruijn
11 maart 2018 at 16:21Dank voor je aanvulling, maakt het verslag preciezer! En daarnaast is in een uur ook niet alles te vertellen. 😉
Voor wat betreft de relatie tussen OpenBadges en BlockChain:
– In het geval van formeel onderwijs is de issuer een school. Als een school er veel geld insteekt en dat terug wil verdienen met toegang tot de leerprestaties, tja dat lijkt me niet bevorderlijk voor de adoptie.
– Actueel voorbeeld is natuurlijk Malta die dat landelijk aanpakken. De scholen geven de badges uit (op basis van Microcredential/BlockCerts standaard) en de studenten/werkgevers kunnen kostenloos verificatie doen en bekijken. Als scholen of bedrijven stoppen, zijn de badges nog steeds beschikbaar.
– Voor informeel leren kan een issuer natuurlijk anders kiezen. Maar als iemand toegang tot badges wil beperken kan hij deze gewoon tonen vanuit een conventionele database met autorisatie. Is er geen blockchain nodig lijkt me.
Dank ook voor de link naar Doug zijn artikel en ik snap zijn spectrum: hoe lager de waarde (sociaal kapitaal) hoe minder formeel en hoe lager de vereiste aantoonbaarheid hoeft te zijn.
Dat de verificatie ingebakken is (de assertion) wil niet zeggen dat je de verificatie 100% offline kunt doen. Als ik althans nalees op https://www.badgealliance.org/why-badges/ “Each badge has important metadata which is hard-coded into the badge image file itself that links back to the issuer, criteria and verifying evidence.”
Tijdens de verificatie heb je nog steeds een externe referentie nodig. In het geval van Blockchain wordt dit geregeld door een waarmerk daar te plaatsen, zodat deze langdurig beschikbaar blijven ook al is de issuer zelf er niet meer. Of die heeft aan zijn kant de leerprestaties gewist vanwege vernietigtermijnen.
Gerard Pruim
13 maart 2018 at 18:24Zie je opmerking nu pas. Ben geen voor- of tegenstander van blockchain, maar welk en wie zijn probleem het oplost in het onderwijs weet ik (nog) niet. Wel is het ‘self-sovereign’ idee waardevol voor deelnemers aan leeractiviteiten. Open badges wordt ook wel een transitionele technologie genoemd: een vlot op de reis naar erkenning van leren: https://etale.org/main/2017/11/29/the-digital-badge-as-a-transitional-technology-a-raft-on-the-journey/.
Mocht je denken dat blockchain toch nodig is, dan heeft Doug Belshaw daar ook aan gedacht: https://medium.com/badge-chain/avoiding-pointless-open-badges-related-blockchain-projects-64fb3ddc240c.