Onderzoek en onderzoekend werken in het mbo, wat is het en waarom zou je het willen? Wat betekent het voor mij, voor mijn team, voor mijn school?
En als je het wilt, hoe doe je het dan? Welke rol heb ik, en welke rol heeft mijn team, mijn leidinggevende, mijn bestuur? Hoe positioneer je masters, docentonderzoekers, practoren, lectoren? Wat betekent dit voor HRD-beleid?
In twee preconferenties bij de CVI-conferentie van april 2016 en april 2017 zijn dit soort vragen aan de orde gekomen. Er zijn veel concrete antwoorden gegeven in de gesprek en op de tafellakens van het Wordcafé.
Zie https://www.scienceguide.nl/201705/kansen-voor-onderzoek-in-het-mbo.aspx voor een overzicht.
Vanuit het mbo is er behoefte om een volgende slag maken, met ruimte om opnieuw woorden te geven aan het wat en waarom en hoe van onderzoek(ers) in het mbo, én met ruimte om ‘hands on’ samen aan het werk te gaan met verdere concretiseringen.
Bijvoorbeeld door concrete praktijkvraagstukken te verkennen en op zoek te gaan naar bijpassende onderzoeksvragen. Of bijvoorbeeld door aan een checklist voor HRD-beleid voor masters in het mbo te werken. Of … vul zelf maar in.
Een initiatief van: Kenniskring Lectoren (Niek van de Berg, Peter den Boer, Henk Ritzen)
Waar: Pop-up Innovatiehuis in Steenwijk
Wanneer: was op 22 september 2017, 13.00-17.00 uur (optie lunch om 12.00 uur)
Wat: inspirerende sprekers, voorbeelden en dialogen;
ruimte om eigen casussen te presenteren
werkruimte om aan je eigen leidende vraag rond het thema te werken.
Voor wie: professionals in het mbo die aan de slag willen/zijn met onderzoek in het mbo
Door wie: Innovatiehuis i.s.m. docentonderzoekers en leidinggevenden in het mbo en met lectoren/hoogleraren beroepsonderwijs