Over leven in de prestatiemaatschappij
Lammert Kamphuis trapt af op de tweede dag van de conferentie. Hij neemt ons mee in de ‘waarde’ en de inhoud van de term arbeid door de eeuwen heen. In grote stappen, werk was iets verderfelijks. Plato vond het niks en ook in het boek Genesis wordt werk afgeschilderd als: ‘In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten’. Dat klinkt ook meer als straf dan als beloning voor het appel eten, toch? Al met een gezonde afkeer van werk :-). Waar is dit veranderd? Ongeveer bij Titiaan, die besloot dat geld verdienen door arbeid zinvol was en iets over jou als persoon zei. Helaas zijn we daar wat in doorgeslagen en definieert werk nu zo ongeveer volledig wie we zijn. Dit blijkt al snel bij een korte oefening waarbij we onszelf in vier zinnen aan een onbekende moeten voorstellen. Praktisch iedereen begint met zijn/haar werk. Samengevat, we kennen veel waarde toe aan ons werk. Alain de Botton is een filisoof die inspireerde tot een beweging las ‘screw finding your passion’. Wat dichter bij huis:
J. C. BLOEM (1887-1966)
DE DAPPERSTRAAT
Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.
Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.
Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.
Downsize je verwachtingen, alles is veel voor wie niet veel verwacht….
Allemaal goed en wel, maar wat dan? Lammert gaat te rade bij Johan Huizinga, en zijn gedachtegoed rondom de ‘homo ludens’, de spelende mens. Je geluk wordt gedefinieerd door zaken die er niet toe doen…. Zaken die geen ‘waarde’ hebben. Niet te meten onderwerpen. Waarom zou je je tafel netjes dekken als je bezoek krijgt? Waarom het eten netjes serveren? Je kunt het net zo goed op een bord ‘kwakken’. Toch doen we dat niet. Waarom?
Zorg er voor dat je op je werk spelsituaties inbouwt, om de spanningsboog te breken en de humor erbij te halen.
Hij haalt ook Haarmans aan en tot slot Paul Lafargue, met zijn boekje ‘Het recht op luiheid’, een pamflet geschreven als tegenhanger op ‘het recht op werk’, zoals dat was opgeëist bij de Franse revolutie in 1848.
Samenvattend een zeer inspirerende en onderhoudend verhaal. En weer een voorbeeld dat tijdens deze conferentie een relativerende blik prettig is! Hulde aan de organisatoren.
Geen berichten