Opleiden voor de Toekomst – Keynote op #cviov
Filip Dochy trapt de conferentie af met de Keynote. Zelf verwoordt hij het thema als “High Impact Learning that Lasts” (HILL) en hij heeft er ook een boek over geschreven. Zijn stelling is dat wetenschap ons al wel heel veel heeft opgeleverd over leren en onderwijs en dat is helemaal niet tegenstrijdig. Prikkelende stelling vond ik zelf, gezien de discussies over de conclusies van onderwijs-onderzoek op social media. Onder andere dat:
Les geven als alleen unilaterale overdracht is geen goed idee. De impact van éénrichtinglesgeven is laag. Lesgeven doe je alleen voor inleiden, structuur bieden, de opdracht toelichten, interpretaties onderscheiden en bij vragen. In alle andere gevallen gebruik je andere werkvormen. Hij verdeel dat zelf in 70% interactie en teamwork, 20% zelfstandig leren en 10% formele instructie.
Welke factoren leiden tot een grotere impact?
- Urgency: voelt de student dat dit nodig is om te leren? Aanwenden van de motivatie lijkt me.
- Learner agency: kan de student zelf keuzes maken? In welke mate heeft de student invloed?
- Action/sharing
- Collaboration/Coaching
- Hybride leren: zoek een sterke mix tussen online en offline leren.
- Flexibiliteit: formeel en informeel leren elkaar laten versterken.
- Assesment as learning
Om deze factoren toe te passen moedigt hij aan het lesgeven te minimaliseren, te stoppen met uitleggen, het aantal eindtoetsen te verminderen, studenten in teams te laten leren, uitdagingen te zoeken, de praktijk binnen te halen en er naar toe te gaan.
Filip is een enthousiaste spreker en ik ga Wilfred Rubens zijn artikel over HILL eens nalezen.
Geen berichten