Old School
Welaan! Ene Willem heeft me uitgenodigd een bijdrage te leveren aan het BLOG! Nu heb ik enige ervaring met het Web, maar WordPress was nog niet eerder inhoudelijk op mijn pad gekomen. Het levert een verbijsterend aantal mogelijkheden in een longlist van opties en een oerwoud aan keuzes om een en ander te publiceren. Dan hebben we het nog niet gehad over Inhoud of Prangende Vragen. Nee, puur over de wijze waarop. De hierboven geplaatste afbeelding geeft een wereld aan mogelijkheden waar een enkele keuze, ieder voor zich en zonder afhankelijkheid met de andere, al voldoende is om tot een verhaal of anderszins interessante uiting te komen en te verspreiden.
Nu stiet ik vandaag bij toeval een stukje uit 2014 dat ik toch nog even met u wil delen, waarin 3 manieren van omgang met ICT in onderwijs-leerprocessen worden geschetst. De eerste is er nagenoeg niets mee te doen. Levert het minste gedoe op. Dan is er de optie de werking van het proces ermee versterken, ondersteunen, zo u wilt. We weten dat dat een hoop gedoe oplevert. De derde optie, u raadt het al, is het onderwijs radicaal te digitaliseren en ingrijpend te veranderen en wel in die volgorde. Deze laatste optie vigeert in veel uitingen van de laatste 5 jaar.
Zojuist las ik in Personal Teaching van J.T. Dillon de ontboezemingen van een jonge leraar in de jaren 70 die probeert zijn eigen stijl te vinden. Dingen anders doen, en andere dingen doen, zoals: geen cijfers meer geven, niet meer toetsen, de student vragen zichzelf en hun prestaties te beoordelen. Klinkt als vroeger, maar evenzeer heel actueel. Is het niet belangrijker nu eerst onszelf als onderwijsgevende of -besturende opnieuw uit te vinden? Is het niet wenselijker onze praktijk opnieuw uit te vinden in plaats van meer spullen naar binnen te slepen? Ik ben er, na ruim 30 jaar (zelf)onderzoek nog steeds niet helemaal uit. U wel? Ik hoor het graag en genegen goed te luisteren.
Voor wat betreft deze uiting, ben ik bang dat ik het nog even met 1 van de oudste en meest betrouwbare middelen houdt. De prijs/pret – verhouding en de efficiëntie trekt me enorm aan.
Tot morgen!
Geen berichten