NOVA Portal
Ik zit bij een presentatie van Rob Smit en Rob Nijssen van NOVA College, met de titel “NOVA Portal”.
Praktisch
– De afdeling Marketing is functioneel eigenaar van de portal.
– NOVA heeft zelf ontwikkelaars in dienst om webparts te ontwikkelen voor SharePoint.
– Ze draaien alvast SharePoint 2010 Beta.
– Deze zomer wordt er gemigreerd.
– Steeds minder papieren uitgaven en Sharepoint is enige kanaal van informatievoorziening.
Ze hebben overigens instructie filmpjes die ik heel mooi vindt: een persoon “loopt” letterlijk door de schermen. Praat en licht toe. Alle filmpjes zijn hier te vinden.
Waar komen ze vandaan?
– Toegang voor 1200 medewerkers en 15.000 studenten
– Scholing voor personeel van 2 dagdelen.
– Meer dan 1,5 miljoen documenten.
– 20 eigen webparts ontwikkeld
– Koppelingen met HRM/FEZ/nOISe/Magister
De gegevens van de backoffice worden getoond via de portal. De informatie blijft opzich in die respectieve applicaties. Dat leidde wel tot een verbetering van de datakwaliteit IN die achterliggende systemen. Alleen al door het te ontsluiten.
Waar zijn ze mee bezig?
– Docenten aan de laptop: rond de 80% van de werkplekken zijn ontmanteld, althans qua desktop. Met de overige 20% is men in onderhandeling…
– Migratie nOISe naar Magister. Deze wordt vervolgens weer ontsloten middels een webpart.
– Er is een NOVA Academie opgericht voor interne scholing.
– Sharepoint als ELO: de portal wordt ingezet als leer/werk omgeving.
Waar gaan ze naartoe?
– IPhone applicatie
– Mobiele website. Ze gebruiken Google Analytics om te analyseren welke apparatuur gebruikt wordt.
– AdWords: Het Nova College is aanwezig op AdWords zodat bepaalde zoekopdrachten een gesponsorde link naar Nova College opleveren.
– Extranet: deze is opgesplitst in eloweb, stageweb en relatieweb. Zodat er ook een informatievoorziening is voor externe partijen.
Mijn leerpunten:
– Ze hebben, beperkt, eigen ontwikkelaars… Is ontwikkelen in eigen beheer dan toch rendabel? Als voordelen worden genoemd dat men dicht op de vraagkant zit. En anders moet voor elk onderdeeltje steeds een consultant ingevlogen worden.
– Als bronsystemen losgekoppelt worden van schermen die de informatie tonen, dan heeft een eindgebruiker hier soms conceptueel moeite mee. Dit is wel te organiseren. Als informatie niet goed staat, dan ligt dat niet aan de portal, maar aan de respectieve administratie.
– Sommige functionaliteit van Sharepoint heeft meerwaarde indien gecombineerd met andere Microsoft tools (Office, Outlook, Dynamics CRM etc.).
Geen berichten