MBO talks
Ik had er nog geen bijgewoond, dus op naar 12-minuten presentaties.
De eerste werd gehouden door Ester Scholten en ging over de begeleiding van nieuwe docenten. Waarom mag elke beroepsbeoefenaar in zijn werk ‘ingroeien’, behalve een docent? Die wordt bij wijze van spreke meteen in het diepe gegooid. Tijdens de eerste vijf jaar valt 44% van de nieuwe docenten af. Dat is onthutsend natuurlijk. Een introductiedag en een buddy is volgens Ester echt onvoldoende. Wat dan wel?
De inductiemethode. De kern daarvan is minder lesuren en taken, goede begeleiders en feedback op lessen. Ook het vastleggen in de CAO zou kunnen helpen. Zo is in het VO vastgelegd dat het eerste jaar 20% vrijstelling van lesuren is en het tweede jaar 10%. In de BVE sector staat slechts een hint dat scholen ‘iets’ moeten doen om nieuwe collega’s te begeleiden.
De tweede spreker was Erik Meuwsen van het ROC van Amsterdam. Hij schetst een beeld van allerlei tools die we nu gebruiken en waar we geen vraagtekens meer bij hebben. als voorbeeld noemt hij de browser, de muis, de smartphone. Hij ging op zoek naar een tool die voor het onderwijs ook kan werken en die ook daarbuiten al lange tijd als ‘normaal’ wordt gezien. Erik is een warm voorstander van office 365 en met name de team sites. In zijn optiek vind je hier alles wat je nodig hebt om je onderwijs te kunnen faciliteren. Chatten, bestanden delen, class notitieblok. Meer heb je niet nodig!
De derde spreker was een collega van het Koning Willem I. Een warm pleidooi voor het lezen van boeken. Niet alleen omdat dit een rustmoment inbouwt in de dag, maar vooral om wat iedereen met een onderwijsachtergrond in de talen al lang weet: lezen vergroot je woordenschat! Een bewonderenswaardig initiatief dat steun verdient. Leve de bieb in de school. De mooiste opmerking vond ik: als studenten niet lezen hebben ze gewoon nog niet het goede boek gevonden. Hulde!
De laatste twee sprekers waren vertegenwoordigers van de ‘ambassadeursgroep aspirant opleidingsschool Arnhem Achterhoek. De kern van hun betoog was dat de lerarenopleiding zich veel te veel richt op het VMBO. zowel de oefenstof als de opdrachten richten zich hierop. Een warm pleidooi en oproep aan aankomende studenten om hun stem te laten horen, zodat ook het MBO tijdens de opleiding beter aan bod komt. Een initiatief dat hopelijk wordt opgepikt door bestuurders en beleidsmedewerkers van de HBO instellingen.
Geen berichten