MBO lab: HET KAN WEL!
Een presentatie, of eigenlijk meer een open gesprek met de MBO raad, de Inspectie van Onderwijs en het Ministerie van OCW.
Een soort van experiment, waarin twee scholen een casus aandroegen. De bedoeling was een open gesprek over vragen betreffende de BOT (begeleide onderwijs tijd).
De eerste casus kwam van het Grafisch lyceum in Utrecht. Kort samengevat betrof het hier een BOL opleiding waarbij studenten al de nodige kwalificaties hadden behaald in bijvoorbeeld een vorige opleiding of middels werkervaring. Het probleem was, hoe hiermee om te gaan. Meer dan een BOT probleem bleek dit tijdens het gesprek een organisatorisch probleem, waarbij met name de vrijstelling van studenten met betrekking tot BPV uren aan bod kwam. Door de deskundigen werd aangedragen dat de oplossing meer zat in een individuele vrijstelling, vastgesteld en goed geborgd. Vanzelfsprekend is het dan mogelijk deze studenten te clusteren, zodat de vrijstellingen ook daadwerkelijk studietijd verkorting opleveren. Toen dit eenmaal was geconstateerd was daarmee natuurlijk niet het organisatorische probleem opgelost, maar de inhoud werd vrij snel duidelijk. Ook de term Dola viel weer eens. een mogelijkheid voor de begeleiding van studenten die bijvoorbeeld buiten het gebouw bezig zijn met een activiteit. Als de tijd maar is ingeroosterd en de docent ook daadwerkelijk te bereiken is voor studenten, biedt dit zeker mogelijkheden voor BOT (op afstand).
De tweede casus kwam uit Zeeland Van Scalda. De situatie was een fikse krimp, waardoor gekozen is voor de zogenaamde ‘praktijkroute’, waardoor het mogelijk werd meerdere studenten toch een opleiding te bieden. Hier vind je meer informatie van een voorbeeld van Scalda. Ook hier was het maar de vraag of het om een daadwerkelijk BOT probleem ging. Gedurende het gesprek kwam de focus meer te liggen op de voortgang van de studenten en hoe zij daar zelf grip op konden houden/krijgen. Voor mijn gevoel kwamen we er niet helemaal uit, maar dat was ook niet zo vreemd, want de praktijkroute is er een met vele vragen en oplossingsmogelijkheden, waarbij met name de kwaliteitseisen voor de begeleiding en de rol van het assessment belangrijk zijn.
Al met al een boeiende bijeenkomst met een zeer open karakter en een meedenkende inspecteur.
Geen berichten