Leren in een veranderende financiële wereld
Hoe leiden we studenten op voor nieuwe beroepen in een veranderende wereld? En welke beroepen zijn dat eigenlijk in een wereld zonder contant geld, zonder banken, met blockchains, virtueel geld en fintech bedrijven? Dat zijn de vragen die Pieterke Donkerbroek en Marcel van Dijk ons stellen.
Het onderwijs van het Friesland College is ‘praktijkgestuurd leren’ en start dan ook vanuit de praktijk (niet zozeer BBL als wel dat ze het onderwijs volledig in de praktijk uitvoeren). In de context van dit onderwerp is dat bijvoorbeeld ING die ook meedoet aan de workshop. Eerst lopen we de geschiedenis van betaalverkeer langs. Opvallend hoe pas recent alles verandert is, zo waren pas in 2015 het aantal pin-betalingen voor het eerst groter dan cash.
Illustratief, maar dan met mobiel:
Met betalingen gaat dit ook zo, pinautomaten, bankgebouwen en munt/briefgeld zijn aan het verdwijnen. Behalve dat deze fenomenen waarneembaar zijn, veranderen daardoor ook onze opleidingen (zakelijke dienstverlening, notariële en accountant-dienstverlening, callcenters etc.). Boekhouden gaat bijna volledig automatisch en dan voelen onderdelen als ‘kashandelingen’ in het kwalificatiedossier gedateerd aan.
Pieterke moedigt aan om in de zakelijke dienstverlening partners en bedrijven te zoeken, waarmee je (co-creatie?) samenwerkt om studenten alsnog een arbeidsmarktrelevante opleiding te bieden. Wat zoeken deze bedrijven dan wel? In mijn ogen ‘hogere orde’ competenties aangezien uitvoerend werk afneemt.
Erna dachten we in groepen na over hoe het onderwijs, de docent, de student en de school van morgen er uit gaat zien. Overigens prikkelde het concept Praktijkgestuurd Leren heel erg, aangezien studenten niet in schoolgebouwen komen. Samen met docenten zitten ze helemaal in de bedrijven, terwijl ze geen werknemer zijn. Werkt alleen als je een regionale aanpak hebt waar bedrijven het belang van inzien en actief meedoen lijkt me.
Geen berichten