Het leren faciliteren met een klasnotitieblok
In ronde 5 gaf ik vandaag mijn presentatie over het inzetten van OneNote en een klasnotitieblok, samen met mijn collega Bernadet Sprenkeling. We hadden een volle (dans)zaal en onder onze toehoorders bleken al veel gebruikers van OneNote te zitten, wat mij deugd doet, want ik ben al jaren groot OneNote fan. Het klasnotitieblok was nog veel minder in gebruik, dus ik had genoeg om uit te leggen.
Een klasnotitieblok, aan te maken via de Class Notebook tegel in Office 365, is een soort OneNote bestand waarin je een aantal standaard onderdelen hebt, zoals een inhoudsbibliotheek voor je lesstof waarin alle studenten kunnen kijken, een samenwerkingsruimte voor groepsopdrachten waarin iedereen kan schrijven en een persoonlijk notitieblok voor iedere student, waarin de docent kan meekijken en gemaakt werk kan beoordelen of van feedback kan voorzien. Dit persoonlijke notitieblok is alleen van de student en hij/zij kan ook niet bij anderen kijken.
In mijn (Sway) presentatie heb ik dit allemaal toegelicht en laten zien en heb ik wat voorbeelden gedeeld van het gebruik van OneNote bij ons op het Nova College. Zo gebruiken we een klasnotitieblok als pilot voor de BPV-begeleiding bij Entree, hebben we diverse soorten informatie in een OneNote notitieblok gedeeld op onze SharePoint portal en gebruiken we voor onze leergang “Iedere docent ICT-competent” ook een klasnotitieblok om onze collega docenten in te begeleiden. Zo maken zij daarin bijvoorbeeld als eindopdracht een reflectieverslag met behulp van de video-opname functie die standaard in OneNote zit. Helaas zijn er veel meer voorbeelden dan ik kon laten zien, maar ik heb ze allemaal gebundeld in een openbaar notitieblok, waarvoor je de link in de presentatie terug kunt vinden.
De vragen die uit de zaal kwamen gingen over praktische zaken zoals hoe richt je nou iets in en hoe deel je iets. Bij dat laatste kwam dan ook nog de AVG om de hoek kijken. Zo is het bij een klasnotitieblok mogelijk om externen (bijvoorbeeld ouders of praktijkbegeleiders uit de BPV) via een link mee te laten kijken in de opgegeven stof (de inhoudsbibliotheek van een klasnotitieblok) of zelfs in het gedeelte waar de student de stof/opdrachten verwerkt. De vraag is of dit zomaar mag, dus daar moet je als docent heel bewust mee omgaan en erop letten dat je geen privacy gevoelige informatie deelt.
In de presentatie staan verder nog wat handige links naar trainingsmateriaal over OneNote en ook enkele filmpjes waarin ik laat zien hoe het precies werkt. Mocht iemand meer willen weten, onze contactgegevens staan in het gedeelde notitieblok. Ik wil via deze weg alle deelnemers aan de presentatie hartelijk bedanken voor hun input en belangstelling!
Geen berichten