Leiderschap en professionele onderwijsteams
José Bosma en Nathan Soomer van de MBO Raad nemen ons mee in het stuk rondom professionele ruimte en leiderschap.
Het gaat hierbij om de professionele ruimte die je zelf hebt en hoe je omgaat met die ruimte bij en van anderen. In de praktijk gaat het dan om cultuur, structuur en het gedrag van de medewerkers.
Aan de basis hiervan ligt onder andere het professioneel statuut waarin het onderwijsteam zelf mag bepalen hoe ze het onderwijs vormgeven, binnen de wettelijke, financiële en beleidsmatige kaders. Daarover legt dat onderwijsteam dan weer verantwoording af aan het management.
Maar, hoe doe je dit nou in de praktijk? Hoe krijg je die cultuur en het gedrag zoals je dat wenst?
In de discussie die daarop volgt is iedereen het er eigenlijk over eens dat een leidinggevende belangrijk blijft voor een onderwijsteam. Hoe die leidinggevende acteert zal wel op een andere manier zijn, namelijk meer coachend, faciliterend, bevragend en aandacht gevend.
Geen berichten