Inzicht in veranderende omgeving door Procesplaat Onderwijskwaliteit
Nelleke Lafeber en Scilla van Cuijlenborg vertellen over de procesplaat Onderwijskwaliteit. Ze positioneren het niet als een blauwdruk, maar als hulpmiddel om inzicht te krijgen. De grens lijkt me niet zwart/wit, ik denk dat ze aanmoedigen om er niet dogmatisch mee om te gaan. De doelgroep zijn de onderwijsteams zelf, niet zozeer de Enterprise Architect. 😉
Ze hebben wel aansluiting gezocht bij de TripleA encyclopedie omdat je niet het wiel hoeft uit te vinden. Zeker niet om de samenhang met andere processen te duiden. De procesplaat is bedacht door een regieteam, met vertegenwoordigers van ROC’s.
Net als elke (goede) procesplaat geeft het overzicht, structuur en helpt het analyses en voorkomt blinde vlekken.
Ik ben overigens helemaal voor onderwijsteams die laagdrempelig zelf aan de slag gaan hiermee, maar tegelijk huiverig voor nog framework naast onze eigen architectuur. Dat ik binnen mijn instelling gedoe heb, zo van “Op mijn plaat klopt het wel” of “Mijn plaat is groter dan de jouwe”. Constructiever geformuleerd: ik kan het voor onze procesarchitectuur gebruiken ter referentie en elementen er uit gebruiken om onze eigen platen completer te maken en te vervolmaken.
In groepjes bespraken we de platen en toen merkte ik dat ze vooral bruikbaar zijn voor teams die tot nu toe nog niet met procesmodellen werken of instellingen die nog geen procesarchitectuur zelf hebben uitgewerkt.
Zelf zijn we jaren geleden al, met de komst van TripleA en de eigen vertaling ervan naar onze instelling, begonnen met procesplaten. Deze platen ook nog introduceren geeft dan vrijwel zeker ruis.
Daarnaast vond ik de term “Onderwijskwaliteit” verwarrend. Ik verwachtte de processen van kwaliteitszorg en kwaliteitscontrole terug te zien. De redenatie hier echter, is dat je met proceskwaliteit ook de onderwijskwaliteit verhoogt. Wat op zich klopt natuurlijk, maar het woord “kwaliteit” kan ook gewoon achterwege blijven dan.
Al met al vroeg ik mij af waarom ze eigenlijk niet gekozen hebben voor een doorontwikkeling van de proces Encyclopedie. De MBO Raad en saMBO-ICT zitten nu eenmaal niet zover van elkaar vandaan en TripleA is echt niet alleen ’technisch’, voor “ICT” of voor “Informatiemanagers”. Krachten bundelen lijkt me, liever eerder dan later.
Meer weten? Het is hier te vinden.
Geen berichten