Individueel leertraject…
Voor het begin van de conferentie denkt elke conferentiebezoeker na over zijn eigen leervragen: waar wil ik meer van weten, welke vragen wil ik graag beantwoord hebben (maar ook: met wie wil ik gesproken hebben dan wel kennis gemaakt hebben?: Het Persoonlijke Activiteiten Plan. Dit PAP hangt natuurlijk samen met het eigen POP, dat gebaseerd is op de eigen omgeving, eigen werk en ambities daarin.
Vervolgens bladert iedereen door de (online?) gids met presentaties om een eigen individueel leertraject samen te stellen. Daarbij moeten natuurlijk keuzen gemaakt worden: elke presentatie wordt maar één keer gegeven en vol is vol – nou ja, niet voor conferentiebloggers natuurlijk ;-).
Elke presentatie wordt beoordeeld: heb ik nou antwoord op mijn vragen? Was het iets heel anders dan ik verwacht had? Paste de presentatie bij mijn leerstijl? Kortom, iedereen reflecteert dus even op het leerresultaat.
Tijdens de conferentie verandert de spanningsboog en veranderen de inzichten: het programma wordt enigszins aangepast.
En zoals het een onderwijsconferentie betaamt: het gaat natuurlijk ook het sociale gebeuren, elkaar ontmoeten, netwerken, ervaringen uitwisselen. Anders zou het allemaal net zo goed online kunnen gebeuren.
Na afloop wordt gereflecteerd op de conferentie in zijn geheel: was het de moeite waard? Heeft het me gebracht wat ik er van verwachtte? Wat is er vanaf nu anders in mijn denken, in mijn gedrag en in mijn werk? En dat reflecteren doen we natuurlijk niet alleen, dat doen we met collega’s.
Competentiegericht leren? Flexibel onderwijs? Misschien veel minder moeilijk dan we met zijn allen dachten. Veel plezier!
Jef
Geen berichten