Impressie van de eerste dag CVI
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Nadat ik gedurende de eerste dag van de CVI-conferentie tijdens de keynotes en een aantal presentaties een viertal blogberichten had gemaakt, liep mijn Blogger-app op mijn iPad vast. De berichten bleken niet meer te openen en na een keertje opnieuw opstarten waren ze weg. Die Apple-adepten kunnen wat vinden van Microsoft, maar als ik daar iets dergelijks meemaak kan ik na een keer opnieuw opstarten weer gewoon verder. Het zij zo. Ik zal het moeten doen met wat er nog aan flarden in mijn geheugen hangt.
Adjiedj Bakas
Daar hebben meerdere mensen al over geblogd, de inhoud hoef ik niet te herhalen. Als ik eerlijk ben: ik ben niet zo’n fan van Bakas. De presentatie is flitsend, de filmpjes zijn erg leuk en er is altijd wel wat op te steken. Maar toch.
De man vindt zichzelf erg geweldig en dat vind ik nou juist weer niet zo geweldig. Veel van de voorspellingen zijn in feite waarnemingen van wat er al bestaat waar vervolgens redelijk ongefundeerde conclusies aan worden verbonden die als toekomstig ‘feit’ worden gepresenteerd. Wat mij betreft een behoorlijk horoscoopgehalte.
Alex Peltakian
Kern van het verhaal van Peltakian is me uit het hart gegrepen. Loskomen van de regel- en controlecultuur die door het onderwijs waart. Meer overlaten aan mensen en teams zelf in plaats van proberen door middel van allerlei afspraken, regels en controle dingen formeel te regelen. Dat vraagt om een andere benadering van organiseren en besturen, vraagt om een benadering vanuit het vertrouwen dat mensen de dingen zelf onderling kunnen regelen. Dat is niet iets, dat je van de ene op de andere dag voor elkaar hebt!
Verder nog leuke een workshop meegemaakt van ROC Rivor over blended learning. Aan de hand van een aantal stellingen kon het publiek zich door de ruimte verplaatsen naar het antwoord dat ze het meest passend vonden bij die stelling. En dat levert altijd weer interessante discussies op over wat je kunt verstaan onder blended learning, wat wel kan en wat niet. Over wat studenten wel zelf kunnen en wat niet.
Jammer dat de details van het blogbericht nu ergens in de cloud verdampt zijn…
Geen berichten