Hybride leeromgeving: Doen! Daar leren we mét elkaar van!
Een presentatie van Dagmar Blom-Korevaar en Nanneke Bakkum.
We kregen een kijkje in de keuken van onderwijsontwikkeling bij het Graafschap College.
Aan de hand van werkvormen die ook bij het Graafschap worden gebruikt werden we door de methodiek geleid.
Allereerst een korte samenvatting wat hybride leren is. Hier wordt bedoeld een vorm waarbij praktijk en theorie nauw met elkaar verweven zijn. Voor meer achtergrond kun je hier terecht. Om het onderwijs te ontwerpen is gebruik gemaakt van het zogenaamde ‘design thinking’. De link geeft precies weer wat dit inhoudt.
Aan de hand van zelf gedefinieerde vragen gingen wij dus ook aan de slag met deze methodiek.
- Heb Empathie
- Definieer het probleem
- Genereer ideeen
- Maak een Prototype
- Test de oplossing
Van de vijf stappen hebben we er drie doorlopen (tijdgebrek) en zo aan den lijve ervaren wat je met deze methode kunt doen. Geen slechte afsluiter als laatste workshop en ja, we mochten echt aan het werk. lekker actief bezig en nog even stevig onze hersenen pijnigen voor we naar Foppe de Haan gingen.
Trudy van Hoek
5 juni 2019 at 11:59HYBRIDE LEEROMGEVING STEEDS NOODZAKELIJKER.
De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het (technisch) beroepsonderwijs. In een
hybride leeromgeving worden leren, werken en innoveren gecombineerd in een zo realistisch mogelijke beroepspraktijk, waarin liefst ook plek is voor onder meer innovatieve start-ups. Zo wordt het beroepsonderwijs aantrekkelijk voor de vakmensen van de toekomst en kunnen innovaties versnellen.
Maar hoe geef je zo’n hybride leeromgeving precies vorm, welk(e) gebouw(en) is (zijn) daarvoor nodig en wie is als eerste aan zet bij de financiering? We legden vier stellingen en vragen voor aan vier experts
Lees verder: https://www.hevo.nl/media/relatiemagazine/voorjaar_2019/360_15_de_cirkel_rond.pdf