Het Flitsbezoek in het mbo
Je kent het vast wel; een superkort lesbezoek van 3-5 minuten waarin je observeert wat er in de les gebeurt op dat moment. Achteraf stel je de docent daar een reflectieve vraag over omdat je nieuwsgierig bent, van elkaar wilt leren en het wilt hebben over onderwijs. Met een relatief kleine tijdsinvestering kun je zo heel snel, heel veel van elkaar opsteken.
Mbo-stijl – De systematiek is vooral bekend uit het basisonderwijs en ROC Midden Nederland heeft hier een hele eigen, nieuwe mbo-werkwijze van gemaakt. Welke stappen in dat proces zijn genomen en waarom vertelde ik vorig jaar al eens. De grootste verschillen met het Flitsbezoek in het po zijn dat alle docenten van een onderwijsteam bij elkaar op bezoek gaan (dus niet alleen de manager), dat er geobserveerd wordt op de drie focusgebieden ‘interactie, didactiek en klassenmanagement’ en dat een team zelf beslist hoe ze het instrument wil inzetten/gebruiken.
Training – Inmiddels hebben zo’n 6 van onze onderwijsteams een training gedaan die wij vanuit centraal aanbieden. Het gaat om een training van twee dagdelen met een paar weken ertussen om te oefenen. De training wordt verzorgd door Raisa van Winden (CINOP). Daarnaast hebben we een online arrangement gemaakt dat een team kan aanvragen om zelf mee aan de slag te gaan. Daar zitten bijvoorbeeld dit soort uitlegjes in van Marloes de Jong.
Leerkracht – De helft van onze teams zijn zgn. ‘Leerkrachtteams‘ waarin het bezoeken van elkaars lessen heel gebruikelijk is. Het Flitsbezoek sluit hier heel mooi bij aan, kost minder tijd en is daarmee minder belastend voor een team. Docenten en onderwijsteams kunnen kiezen uit verschillende instrumenten om feedback ‘op te halen’ en met elkaar te professionaliseren. Zo is er bijvoorbeeld de ‘feedme’ app waarin het initiatief om feedback te vragen aan docenten, studenten, leidinggevenden bij de werknemer zelf ligt (hij/zij vraagt letterlijk een ander om feedback op bepaalde aspecten van het werk). Een aantal teams is bezig met de HJGGV-cyclus waarmee studenten systematisch feedback geven (Onze docent Nora El-Yattioui laat zien hoe dat werkt in deze video).
Objectief – In de praktijk blijkt dat deelnemers het best lastig vinden om objectief te observeren, dus zonder ergens een oordeel of mening over in te nemen. Zij formuleren na het flitsbezoek een reflectieve vraag en sturen die naar de docent die bezocht is. In de training wordt geoefend met het stellen van reflectieve vragen die uit oprechte belangstelling en nieuwsgierigheid geformuleerd dienen te worden. Ook niet direct gemakkelijk! En tot slot natuurlijk het gesprekje dat je in een tweetal met elkaar voert, hoe steek je dat in? Ook hier geldt dat onderwijsmensen teveel geneigd zijn om hun eigen mening te geven in plaats van goed te luisteren naar een ander. Heel leuk en leerzaam om te doen, op meerdere vlakken.
CVI – Op de CVI Managementconferentie verzorgen Marlies van Gendt (beeldcoach & schoolopleider) en Raisa van Winden een workshop over het Flitsbezoek. Deelnemers ervaren hoe het werkt en krijgen de Flitskaart mee. Wij delen alles met plezier. Kom je ook? woensdag 27 maart, ronde 3, 16.45 uur in Skybox 4.09.
Geen berichten