Gepersonaliseerd onderwijs #hoe dan
Presentatoren: Vivian Wigchert-Boom (Rijn IJssel) en Henrieke Bielderman (Education online)
In het begin van de workshop kreeg iedereen een papiertje en mocht men invullen met hetgeen men wilde leren tijdens de workshop. Hierop zou de inhoud van de workshop worden aangepast. Het begin was dus prima: een gepersonaliseerde workshop!
Vivian legde hierna de pijlers uit van RIJk Onderwijs, de visie van het ROC, uit. De pijlers bestaan uit Persoonlijk onderwijs, Uitdagende leereenheden, Samen leren en doen, Individuele begeleiding en Actuele beroepspraktijk. Een aantal innovatiecoaches begeleidt het team in de realisatie van het nieuwe onderwijs. Teams hebben een dagdeel per week de tijd om een nieuw curriculum te ontwerpen. Hierbij wordt er door de innovatiecoaches veel aandacht besteed aan de mind set. Er is gekozen om de inhoud van het curriculum als eerste aan te pakken omdat van daaruit vanzelf de gesprekken over de andere onderwerpen aan bod komen.
Er is gekozen om te werken vanuit een modulaire structuur volgens het 4CI/ID model van Jeroen Merriënboer. De studenten werken met beroepstaken welke ze in de beroepspraktijk tegen zouden kunnen komen. De leereenheden zijn ingedeeld in blokken van vijf weken en bestaan uit leereenheden die op 3 verschillende beheersingsniveaus zijn ontworpen. Studenten kunnen kiezen of ze het traject lineair willen doorlopen (eerst alle blokken van het laagste niveau) of ‘non-lineair’ (per leereenheid direct verdiepen). Hierdoor kunnen studenten hun leerroute zelf samenstellen. Just-in-time leren, inspelen op de beginsituatie van de student en de actualiteit van hetgeen er in de beroepspraktijk aan bod komt, is hierdoor mogelijk.
Omdat hun huidige elektronische leeromgeving hier niet aan voldeed is er een nieuw aanbestedingstraject uitgezet op basis van door het onderwijs geformuleerde eisen. Deze aanbesteding is gewonnen door Education online. Zij hebben een proof of concept opgeleverd en zijn nu bezig om gezamenlijk de elo te implementeren. Hier gaf Henrieke de uitleg over.
Geen berichten