Een golf van continue verbeteren: Lean met docent en student.
Een mooi initiatief van het Drenthe College en het Alfa-college. Karin Gehrels en Maarten Vlielander nemen ons mee in een project met bijzondere samensmeltingen.
Karin is thuis in de stichting LeerKRACHT en Maarten is een warm voorstander van LEAN werken.
Na een korte introductie van beide werkwijze gaan we aan de slag. We leveren een 40-tal voorbeelden van activiteiten waar je in je werk tijd op zou kunnen besparen.
Se groep wordt in tweeën verdeeld en één groep gaat met Karin aan de slag over het onderwerp Feedbackcultuur, terwijl ik met de tweede groep en Maarten naar buiten verdwijn om LEAN te gaan kijken naar het proces dat gelopen wordt bij de overgang van een tijdelijke naar een vaste aanstelling.
Ondanks de kou (brrrrr) gaan we voortvarend aan de slag. Deelnemers nemen een rol op zich zoals je die hebt bij het geschetste probleem. Management, directie, P&O, functioneel beheer (van systemen).
We zien al snel een woud aan activiteiten ontstaan en realiseren ons dat er wel heel veel stappen gezet moeten worden. Om dit te verbeteren is het handig ‘aan de achterkant’ te beginnen. Wat wil je nou bereiken? Eigenlijk niets meer of minder dan dat een medewerker de juiste aanstelling heeft op moment x. Van daaruit kun je terug redeneren en in zo weinig mogelijk stappen dit realiseren. Maarten geeft aan dat hij zo’n traject heeft gelopen met een school en zo van 40 activiteiten teruggegaan is naar acht!!
Het was fris buiten, maar het enthousiasme van de presentatoren was verwarmend! Een mooie combi van beide werkvormen.
Geen berichten