De veranderaanpak van het ROC van Twente
Het ROC van Twente heeft in de afgelopen jaren hard nagedacht over het organiseren van het onderwijs. Daarbij hebben ze gekozen voor het Major-Minor model. In een aantal presentaties (nr 2, 3 en 5) zijn het model, de effecten voor de student en de veranderaanpak gepresenteerd.
Herman Wevers ging in deze presentatie uitgebreid in op die veranderaanpak. Daarbij kwamen achtereenvolgens de uitgangspunten, de ontwikkeling van de organisatie in de afgelopen jaren en de aanpak voorbij. Vanuit een methodiek, die werd aangeduid als de Procesbenadering van verandering, is het veranderingstraject vormgegeven.
Ook werd op een aantal aspecten van de Major-minor streuctuur ingegaan:
- De structuur brengt met zich mee dat de eigenlijke opleiding wordt ingedikt. Het kerndeel van een vierjarige opleiding wordt in drie jaar afgewerkt. De minors zijn (passende) aanvullingen op dat programma. Er onstaan dan discussies over de noodzaak van die minors als de student in feite het fundamentele deel van de opleiding al heeft afgerond.
- Het ontwikkelen van minors is met vallen en opstaan gegaan. De ervaringen zijn verwerkt in een checklist waar de minor aan moet voldoen. Dit verenigt kwaliteitszorg aan een bepaalde mate van vrijheid voor het vormgeven van de minor.
- Er zijn organisatorische consequenties die in de praktijk tot discussie leiden. Als er wordt gevraagd om vanuit een team aan te geven wie de rol van ‘innovator’ heeft, is het niet meteen duidelijk wat die rol inhoudt en wie daarvoor in aanmerking zou moeten komen.
Geen berichten