Dashboard Onderwijskwaliteit
In de laatste sessie vertellen Kirsten van de Sande en Frank van Dijk van de Onderwijsgroep Tilburg over het dashboard dat gevuld wordt aan de hand van het waarderingskader van de inspectie. Kleine disclaimer op z’n plaats: het zijn mijn collega’s. Wel fijn dat ook in de laatste ronde in een hoek van het gebouw de zaal gewoon vol is.
Kirsten duidt eerst hoe de PCV-cyclus verliep: scholen leveren elk jaar een verbeterplan op, deze is gerangschikt langs onze strategische doelen en 2x per jaar bekijkt een school de voortgang. De directeuren bespreken dan in hun bilats dit met CVB.
In augustus 2017 kwam het nieuwe waarderingskader. Die heeft natuurlijk een structuur van zichzelf. Om het toegankelijk te maken maakten ze praktische hulpmiddelen om het team de dialoog er over te laten voeren.
Het waarderingskader bevat kwaliteitsgebieden en standaarden. Deze hebben ze steeds vertaalt naar indicatoren, scores en oordelen. Praktisch betekende dat, dat ze de omschrijvingen uitpluisden en opsplitsten in 90 (!) geconcretiseerde indicatoren. Enige interpretatie hou je altijd dus.
In de pilot zijn 2 scholen er mee aan de slag gegaan. De nieuwe versie van het verbeterplan is nu gelinkt aan dit waarderingskader. Teams vulden dit in, in Excel. Overigens niet direct alle 90 indicatoren in één keer. Eerst maar focus, op bijvoorbeeld die van examinering. Teams scoren zichzelf en parallel scoort de collega van kwaliteitszorg.
Frank importeerde het verbeterplan dan in het dashboard (Qlikview). Daar zie je op hoog niveau, bijvoorbeeld van alle scholen, hoe er gescoord is. Vervolgens kun je inzoomen op een team of een indicator.
Overigens is tekstverwerken in Excel normaal gesproken ‘not-done’, maar in dit geval is het erg praktisch. Het dashboard kan de score tonen en als je inzoomt op een team dan komt de tekst van het verbeterplan ook in beeld.
Voor/nadelen en bevindingen:
- Het dashboard dekt het gehele waarderingskader af. Het biedt houvast.
- Het gesprek met de inspectie verloopt beter, aangezien je alles geordend hebt volgens hun eigen kader. Ook de dialoog in het team komt beter op gang.
- Het is veel werk, de eerste keer en 90 indicatoren is eigenlijk teveel.
- Score is altijd subjectief. Handig is dat risico’s snel in beeld komen.
- De documentstroom is intensief.
- Excel kent nadelen voor tekstverwerken, maar dwingt ook kort en bondig te zijn.
Hoe nu verder?
Behalve dat de indicatoren nog kunnen indikken, willen ze bewijsmateriaal expliciet koppelen en teams helpen focus aan te brengen. Overigens kunnen teams ook de scope juist verbreden door school-eigen indicatoren te definiëren en te meten.
Geen berichten