Communities of Practice voor deelnemers
The making of .. de Digitale Community of Practice (vierde ronde; 14 april)
Deelnemers van Sint Lucas en ROC De Leijgraaf werden in het diepe gegooid en ook nog eens een fors eind van de kant.
Via een project in de vorm van buitenschools leren werden deelnemers van verschillende opleidingen, verschillende instellingen en zelfs binnen De Leijgraaf verschillende locaties aan het werk gezet met een redelijk vrije opdracht en een harde deadline.
Ontwerp een webomgeving waar beroepsproducten van deelnemers kunnen worden geplaatst om vervolgens te kunnen worden beoordeeld. Het resultaat is Ugrade
Korte omschrijving concept
Een community voor buitenschools leren waarbij de (eind)producten op de site worden gezet en waar anderen (waaronder medeleeringen) op kunnen reageren. Werken voor meer dan een voldoende (a.k.a. het binnenschoolse leren en valideren). Ook bedrijven reageren op deze site op de kwaliteit van de producten van leerlingen (monsterboard for high potentials o.i.d.). John noemt het daarom ook wel een vaksite.
Na een kort filmpje is er de gelegenheid om de deelnemers, begeleiders en opdrachtgever vragen te stellen.
De deelnemers blijken veel geleerd te hebben. Bijvoorbeeld als het gaat om het stellen van vragen (leervragen) wanneer binnen het project problemen opdoemen. Het concept JiT-leren werd ook echt als zodanig ervaren. Ook het leren samenwerken, was een ervaring op zich. Niet alleen door de verschillen in beleving en achtergrond maar ook door de verschillen in opleiding (design versus ICT). Ook de fysieke afstanden waren de aanleiding om te kiezen voor een eigen online omgeving om tijdens de duur van het project te kunnen overleggen en samenwerken. Het reflecteren op het proces kwam ook aan de orde en werd tijdens het project ondersteunt door een externe expert van Getronics.
Geen berichten