Beacons en sensoren in het Noorden: hoe high tech wil je het hebben?
Beacons en sensoren: maar waar(om) dan?
(Skybox 4.16; tijd 16:45- 17:45)
Ik dacht altijd dat er niets boven Groningen gaat. Tenminste dat zeggen ze altijd in Groningen. En daar ik getrouwd ben met een Groningse … snap ik het wel; er gaat namelijk ook niets boven mijn vrouw. Maar genoeg over mij. Ik ben hier om te bloggen over de workshop van Noorderpoort en Turner.
HIGH tech in de vorm van beacons en sensoren als onderwerp geeft aan dat Groningen ook niets boven de pet gaat. Hoe krijg je dit werkend in de school en vooral zoals het is bedoeld? Levert de digitale innovatie op wat werd gehoopt?
Volgens Albert (Vlaardingerbroek), die namens Noorderpoort aftrapt, zijn we in een andere fase van innoveren beland. Veel is gerealiseerd binnen de bedrijfsvoering. En ook het onderwijs is meegenomen in het proces van digitaal innoveren. Het onderwerp van de workshop is minder voor de hand liggend. Wat kunnen we doen/verbeteren rond onderwijstijd en welke data hebben we daarvoor nodig. Is niet de NS ook bezig om ‘on the fly’ en real time in beeld te brengen wat de bezetting is van treincoupés en die informatie beschikbaar te stellen aan reizigers? Zoiets dus. En voor dit type projecten heb je data nodig en een partner die je ondersteunt bij activiteiten en een koers die minder gewoon en dagelijks is. Entree: Turner!
Hoe kom je vanuit een project/experiment naar een brede vernieuwing in de organisatie?, is de vraag waar Albert zijn introductie mee afsluit
Turner neemt het stokje nu over om de stappen van deze ‘customer journey’ van brede vernieuwing nader toe te lichten aan de hand van het logistieke, datagedreven project waar Albert mee begon. Het doel van het project is de optimalisatie van de onderwijstijd inclusief de benutting van de faciliteiten. Informatie wordt pas echt interessant als je die kunt koppelen aan andere informatie. En daarmee laat je toe dat processen elkaar gaan beïnvloeden, uiteenlopend van presentie (verzuimregistratie; bezetting) tot het regelen van bijvoorbeeld de temperatuur in diezelfde ruimtes. Beïnvloeding van processen ontdekking levert vervolgens een uitdaging op om deze processen deels anders in te richten vanwege afstemming. En tenslotte speelt de noodzaak om te anticiperen op het gedrag van degenen die de data levert, i.c. de student. Die heeft er bijvoorbeeld geen behoefte aan dat bepaalde techniek de batterij van de smartphone te fors belast.
Het project levert volgens Turner vijf wijze lessen op:
- De verbinding met de strategie (blijf niet hangen in het praten over de technologie).
- Maak een praatje met de buurman – verbind de relatieve informatiesilo’s (een verklaring/oplossingsrichting ligt mogelijk in andere processen/beheersmaatregelen).
- Stel student en docent centraal, maar dan ook écht (de eindgebruiker is de belangrijkste succesfactor).
- Creëer zuurstof: innoveren is hard werken (faciliteer docenten ook voldoende).
- Beschouw falen ook als een opbrengst (beter ten halve gekeerd o.b.v. een prototype, dan …).
Turner vraagt de mensen in de workshop om in groepen na te denken over experimenten in de eigen organisatie (het vraagstuk in de organisatie) en te reflecteren op verschillende stappen (verrijken, ondermijnen, repareren). Bij deze werkwijze wordt gebruikgemaakt van een template met vijf kolommen dat kan worden ingevuld.
Stap 1: beschrijf het experiment (initieer het experiment); stap 2: schuift het template door naar de linkerbuurman die het mag verrijken (‘verrijk het experiment’); stap 3: schuif het template door naar de linkerbuurman die het experiment mag afbranden (‘ondermijn het experiment’); stap 4: schuif het template door naar de linkerbuurman die probeert te redden wat er te redden valt (‘repareer het experiment’); stap 5 je krijgt je eigen experiment weer terug en bepaalt wat je morgen concreet kunt doen om te beginnen met het experiment.
Geen berichten