Analoge communicatie: een anachronisme?
Het belang van analoge communicatie in een digitale leefwereld (14 april; derde ronde)
Ciska van Wijngaarden, docente bij het Horizon College, wijdt haar presentatie aan het belang van analoge, en vooral non-verbale, communicatie van jongeren. Met haar voorbeelden uit de praktijk en stellingen brengt ze vooral de verschillen tussen jeugd-, school- en beroepscultuur onder de aandacht.
Jongeren gedragen zich soms op een wijze die niet altijd op begrip mag rekenen. Het gedrag wordt dan of niet juiste geïnterpreteerd (waarom doet een deelnemer zo? Wat is de boodschap?) of ‘gewoonweg’ niet geaccepteerd (Zo gedraag je je niet!).
Ciska vindt het van belang om jongeren op hun eigen gedrag te wijzen en daarbij vooral de mogelijke gevolgen ervan in verschillende situaties.
Tijdens de discussie over de stellingen wordt vanzelfsprekend op enig moment de relatie tussen analoog en digitaal bediscussieerd. Daar waar een f2f-dialoog prima een gevoel van gelijkwaardigheid kan losmaken, lijken digitale middelen in communicatieve zin vaak machtsverhoudingen te weerspiegelen. Dan gaat het niet om de mail maar bijvoorbeeld om systemen (bijvoorbeeld ELO’s of Portfoliosystemen) die het onderwijs ondersteunen.
Een interessante discussie die de indruk wekt dat er verschillende waarden aan deze vormen van communicatie kunnen worden verbonden. Door je van de verschillen goed bewust te zijn, kunnen analoge en digitale communicatie prima samen gaan en elkaar ook aanvullen.
Geen berichten