Albeda College – digitaal studenten dossier, DsDo
Monique Uuldriks en Shelby de Nijs
Het Albedacollege heeft 26000 studenten en een kleine 2500 docenten (personen). Het onderwijs wordt verzorgd op 50! locaties.
DsDo
Monique vertelt over het digitaal studenten dossier dat als doel heeft de kwaliteit te verhogen, dat iedereen de beschikking heeft over de juiste informatie over de student en dat beter kan worden begeleid. Albeda heeft gekozen voor een openbare europese aanbesteding voor een systeem passend in de triple A gedachte en aansluitend op KRD. Praktisch gezien moest het systeem als een dashboard passen in het SharePoint portaal. Dit dashboard is geen managementdashboard om te sturen, maar een onderwijsdashboard voor gebruik door studenten en docenten.
De functionaliteiten die worden ontsloten zijn:
Must haves:
-intake
-studieloopbaanbegeleiding
-zorg
-resultaatbeheermodule
-aan- en afwezigheid
Nice to use:
-digitaal portfolio
-bpv
De gekozen uitgangspunten waren
-het moet goed zij
-het moet elders al draaien
-1 inrichting voor heel Albeda
-geen migraties
-combinatie van hoofd- en onderaannemers
-in gebruikname intake per 1/5
-in gebruikname 1e jaars komend schooljaar met de must-haves
-in gebruikname 3e en 4e jaars jaar erna en optioneel ook nice to use functionaliteiten
De aanbesteding is uiteindelijk door gewonnen door Winvision (Sharepoint gedeelte) en Trajectplanner (onderliggende modules).
De implementatie krijgt veel aandacht bij het Albeda. Hierin worden 4 stappen onderkend: kennen, willen gebruiken (schetsen van verleidelijk perspectief), kunnen gebruiken (scholen), gebruiken (ondersteuning en bijscholing).
Op 8 mei a.s. bij de SamSam conferentie kan het Albeda ook wat van het product laten zien.
AWR
Shelby vertelt over het project aanwezigheidsregistratie bij Albeda. Dit project heeft als belangrijke aanleiding het terugdringen van het voortijdig schoolverlaten.
Albeda heeft een leuk filmpje laten maken over het project en de mogelijkheden. Er is gekozen voor de Tribe KRD module Participatie van Educus.
De BPV wordt in dit project niet meegenomen, maar wordt achteraf geregistreerd. De registratie wordt ook gebruikt voor de 850 uur. Hiertoe wordt nauw samengewerkt met de accountant. Met elke branche is gekeken of de randvoorwaarden in orde zijn, zoals internet toegang, hardware, beschikbaarheid superusers, etc.
Een kloppend rooster is randvoorwaardelijk voor deze systematiek. Albeda heeft daarom gekozen voor een zeer laagdrempelige methode voor wijzigingen in het dagrooster. Mensen kunnen dat binnen het team regelen in het AWR-systeem en dat hoeft niet in Untis.
Bij de implementatie helpt het erg om voor ondersteuning op de werkplek te
zorgen. Albeda zorgt ervoor dat de eerste drie dagen er mensen zijn om docenten te helpen bij de registratie.
Het project probeert erg aan te sluiten op de het zelf oplossend vermogen van een team en zoveel mogelijk aan te sluiten op de praktijk: bijvoorbeeld bij het overnemen van lessen.
De combinatie met verzuimbegeleiding is wel een krachtige omdat je aansluit op de onderwijspraktijk en meerwaarde aan het onderwijs biedt.
Spannende en ambitieuze projecten!
Geen berichten